کارکرد اقتصادی مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

ویژگی دیگر مساجد در صدر اسلام کارکرد اقتصادی آنها است. اموال عمومی و غنایم جنگی در آنجا میان مسلمانان توزیع می شد. در صدر اسلام اکثر تجار و بازرگانان به محض ورود به شهر به مساجد مراجعه می کردند اگرچه خرید و فروش مستقیما در مسجد انجام نمی گرفت. محل نگه داری بیت المال نیز مسجد بود ومعمولا روی چند ستون مستقل در وسط مسجد ساخته می شد تا از همه جهت در معرض دید باشد و کاملا محافظت شود. علاوه بر بیت المال اهالی شهر اشیای قیمتی خود را به آنجا می سپردند. (ایرنا، ص2)

دين اسلام از پيوندى دوگانه مستقيم و غيرمستقيم با اقتصاد برخوردار است.  پيوند مستقيم اسلام با اقتصاد از آن جهت است که مستقيما يك سلسله مقررات اقتصادى درخصوص مالكيتها، مبادلات، مالياتها، ارث، صدقات، وقف، مجازاتهاى مالى دارد؛ پيوند مستقيم اسلام بااقتصاد ازطريق اخلاق است. دراين جهت، برخى مذاهب ديگر  نيز کم وبيش چنين مى باشند .دين اسلام، مردم رابه امانت، عفت و عدالت، احسان، ايثار، دورى از دزدى، خيانت، رشوه توصيه مى کند. ازاین‌رو از طريق تبليغ در مساجد و تأثيرگذارى اخلاقى در ذهنيت فرد به تربيت فرد از نقطه نظر اقتصادى پرداخته و ازاينرو جامعه را از اقتصادى اسلامى برخوردار مى نمايند. مساجد مى توانند در رشد و توسعه زندگى مردم حتى باوجود کمبود صنايع،نقش مهمى ايفا کنند. مساجد مىتواند به بسيج مردم جهت اقدام جمعى براى انجام لازم امور مطلوب اجتماعى کمک کنند . در اين راستا،مساجد قادرند با انگيزه دادن به مردم،به رشد روحيه خوديارى و انجام امور داوطلبانه درسطح محله اى کمك به سزايى نمايند. دراينجاست که بايد متذکر شد،تازمانى که مساجد نقش مبتكرانه خود در مسايل اجتماعى را ايفا نكنند،به هيچ وجه قادر نخواهند بود تا به توان اجتماعى در جوامع انسانى دست يابند. به منظور رشد و توسعه ارزشهاى اجتماعى اسلامى،سازماندهى اجتماعى و نيز  به منظور افزايش قدرت مانور و تحرك جمعى مسلمانان به ويژه درسطوح محله اى،لازم است فعاليتهايى درسطح محدود محلى و محله اى صورت گيرد تا نهايتا از آن طريق بتوان تخصيص،توزيع وبهره ورى ازمنابع اقتصادى و ملى را تحت نظارت درآورد.
مسجد به طور مستقيم داراى کارکرداقتصادى نمى باشد.در روايات واحاديث نيز انجام معاملات اقتصادى در مساجد باطل وبى اثر خوانده شده و انجام معاملات اقتصادى اعم ازخريد وفروشکالا و ...مكروه قلمدادشده است. کارکرد اقتصادى مساجد به صورت غيرمستقيم بوده وعمدتا از طريق موعظه ونصيحت ونيز بيان احكام خريد و فروش و انجام فعاليتهاى اقتصادى صورت مىگيرد. نقش اساسى مساجد درحوزه اقتصاد، تأکيد فراوان بر رعايت انصاف و عدالت در انجام معاملات و فعاليتهاى اقتصادى تنها با هدف رضايت خداوند و رفع حوايج و نياز مسلمانان و نه درنظرگرفتن انگيزه هاى مادى و سودجويانه است که چنين نقشى خود زمينه هايى جهت ايجاد رقابت سالم وتأثير مثبت در روند معاملات و فعاليتهاى اقتصادى رابه همراه دارد. (احمدی، 1385)
چنانچه یکی از موثرترین و کارآمدترین اقدامهای مساجد و جلسات مذهبی قبل از انقلاب، پشتیبانی های مالی و اقتصادی از انقلاب و مبارزین و هم چنین حمایت از افراد مستمند بود. صندوق های قرض الحسنه تحت نظارت مساجد بوسیله بازاری ها و تجار اداره می شدند و هیچ وابستگی به دولت نداشتند. حجت السلام حسینیان در این باره میگوید: " استقلال مالی روحانیت شیعه ازدولت خیلی مهم بوده است. روحانیتی که محل کار ، عبادت و فعالیت او مسجد است. اهل تسنن زکات را محور امور اقتصادی خودشان قرار داده اند. اهل تشیع از زمان امام باقر و امام صادق خمس مالشان را به نزد ائمه و علما تسویه می کردند و اکثر ائمه جماعات مساجد واسطه این کار بودند و به بهترین نفع گرفتاریهای مردم را حل و فصل می کردند" (شریف پور ، ص 78).
امروزه نیز صندوق های قرض الحسنه مساجد به حمایت از اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه می پردازند. از دیگر فعالیت های اقتصادی نوین مساجد ایجاد صندوق های جذب کمکهای مردمی جهت خرید جهیزیه، تاسیس مراکز درمانی خیریه، رفع بدهی زندانیان مستمند و حمایت از خانواده های بی سرپرست است. هم چنین در بعضی مساجد مراکز کاریابی و آموزش حرفه ایی جهت ایجاد فرصتهای شغلی به فعالیت می پردازند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 145
بازدید کل : 3754
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1